Meningsfull fritid
Vad menar man egentligen med meningsfull fritid och vad skiljer det från rekreation?
I skolverkets allmänna råd för kvaliteten i fritidshem står följande att läsa:
"Förutsättningar för att barnen skall uppleva fritiden som meningsfull är att verksam-
heten är trygg, rolig och stimulerande där lek och skapande får stort utrymme
och formas utifrån barnens ålder, mognad, behov, intressen och erfarenheter.
Det innebär att innehållet i verksamheten kommer att variera beroende på
barnens erfarenheter, situation, intressen, skolans inriktning eller närmiljöns
resurser.
Det är viktigt att barnen får möjlighet att lära känna sin närmiljö och dess
olika möjligheter."
Definitionen av rekreation i sin tur är avkoppling och förströelse. Det innebär att beroende på intresse kan rekreation gå under meningsfull fritid.
En funktionsnedsättning ställer stora krav på närmiljön och anpassningar av olika slag. Det är viktigt att vi slutar se funktionsnedsättning som ett hinder. Istället bör vi se till möjligheterna och fokusera på det individen faktiskt klarar av.

Har ni hört talas om begreppet hemmasittare. Jag vet att jag ligger efter för det vart helt nytt för mig upp till för ungefär ett år sedan. I en artikel på SVT kan man läsa att man inte vet exakt hur utbrett detta är men att för några år sedan fanns det 40 stycken registrerade hemmasittare i Uppsala kommun.
Uppsala kommun definierar en hemmasittare som en person som inte varit i skolan på minst fyra sammanhängande veckor. Det finns barn och ungdomar som varit hemma i flera år.
Jag började skriva om meningsfull fritid och då kanske ni undrar hur jag kom in på hemmasittare och skola. Och det är för att för just barn och ungdomar hänger detta starkt samman. Det är inte ovanligt att fritidshemmet är placerat i skolan. Är skolan undermåligt anpassad ja då kommer troligtvis fritids inte vara så mycket annorlunda.
Visserligen kan man skapa en meningsfull fritid utanför fritidshemmet men jobbar båda föräldrarna heltid är detta inte alltid så lätt att åstadkomma. Dessa familjer behöver hjälp och stöd.
Tänk dig att både skolan och fritidshemmet suger. Vad finns det då som lockar dig att lämna hemmet? Enligt artikeln från SVT har dessutom många hemmasittare en diagnos inom autism spektrat och då är det ju svårt med social samvaro och att få vänner. Om ingen hjälper till att locka med dig ut...ja då blir man kvar hemma.
Jag inser att detta kommer bli ett långt inlägg så jag avbryter mina tankar här och hoppas ni vill följa mig i del 2.